Utprøving av digitalt medlemskort

Digitalt medlemskort begynner endelig å komme på plass, og vi er nå i gang med utprøving i forkant av årsmøtet. Målet er å høste erfaringer og luke ut problemer, slik at vi kan ta opp digitalt medlemskort som sak på årsmøtet og forankre at systemet kan rulles ut til resten av medlemmene også (men vi ønsker å beholde et alternativ for de som av ulike årsaker ikke kan benytte det digitale medlemskortet).

Digitalt medlemskort har vært snakket om i flere år og har også vært jobbet mye med, men det har vært vanskelig å komme fram til en løsning som fungerer bra med tanke på personvern, kostnad, vedlikehold og ikke minst brukervennlighet. Heldigvis har teknologien utviklet seg, og de fleste smarttelefoner har nå muligheten til å holde på medlemskort uten at det trengs en egen app eller nettside fra oss.

Nonnas digitale medlemskort legges til i Apple Wallet eller Google Wallet, og vi bruker følgende data for å opprette kortene:

  • Medlemsnummer
  • Utløpsdato
  • Alias

Alias er som regel fornavn pluss første bokstav i etternavn, slik som på de fysiske kortene. Vi har pleid å gjøre det slik fordi det gjør det lettere mtp. betalinger og påmeldingslister, men kan helt fint settes til noe annet ved forespørsel.

Hvilke data er det vi ikke bruker, sender ut eller lagrer i systemet?

  • Fullt navn
  • Epost
  • Kjønn
  • Fødselsdato

Disse dataene finnes kun i kartoteket som kartotekfører har tilgang på, og vi har ingen planer om at disse dataene skal inn i medlemskortsystemet verken under utprøvingen eller senere.

Planen

Fase 1: Styret og Driftsgruppen får utstedt digitale medlemskort, som i denne runden vil fungere som de fysiske ved at de vises frem. Frivillige i døren får informasjon om at de kan forvente å se noen digitale medlemskort.

Fase 2: Testgruppen utvides ved at frivillige og vertskap får invitasjon til å ta i bruk digitalt medlemskort.

Årsmøtet: Vi tar opp digitalt medlemskort som sak. Vi vet det er mye støtte for å gå over til digitalt medlemskort, derfor mener vi også at det er riktig å forankre en slik endring siden årsmøtet ikke er så langt unna i tid.

Fase 3: Her har vi en tommel opp for å gå videre med digitalt medlemskort, og vil først og fremst begynne å utstede digitale medlemskort som standard for nye medlemmer og fornyelser. Eksisterende medlemmer vil få invitasjon til å ta i bruk digitalt kort istedenfor det fysiske. Samarbeidende foreninger, butikker som gir oss rabattavtaler, mm. vil få beskjed om de nye digitale kortene.

Vi har et ønske om å innføre en dedikert enhet for å lese av kortene ved hjelp av QR og NFC, men siden dette krever større endringer for medlemmer og frivillige, tenker vi at det er lurt å stykke dette opp så vi først og fremst kommer i mål med å bli kvitt de fysiske kortene.

Arbeidsgruppe

Arbeidsgruppen for digitale medlemskort består av: