Påsekepisk, og om festtilbudet på Nonna fremover

Som mange sikkert har fått med dere alt, har det vært en del promotering av Påskepisk 12.04 på FetLife og Discord i det siste, og vi ser frem til å slå påsken inn sammen! I skrivende stund er det 40 påmeldte, med andre ord en stor økning fra de 13 vi hadde før vi begynte å promotere så aktivt.

I ånd av transparens

Noe vi lederne har lovet er åpenhet og transparens. Og da er det naturlig å prate litt mer om situasjonen rundt Påskepisk og fester fremover. Påskepisk er sikret, men det så veldig mørkt ut en stund. Festen var planlagt med helt andre forutsetninger forrige styreperiode, og var med i kalenderen vi overtok. Dette ga oss noen utfordringer nå i oppstartsfasen. 

Først var det mangel på samtlige vakter. Her steppet ansvarlige opp med å kalle på frivillige, og flittige frivillige meldte seg raskt. Det som fortsatt sto igjen var ansvarsvakt og skjenkeansvarlig. Mangel på disse gjorde det spesielt klønete å sette i gang med omfattende promotering av arrangementet, siden alt ville falle om disse ikke kom på plass med dagens system – samtidig som antallet kandidater er lavt i utgangspunktet og en populær reisehelg gjør dette ikke noe bedre.

Vi ledere sto i en situasjon hvor mye talte for avlysning. Etter å ha ofret en geit, kastet en jomfru i vulkanen, mm., presenterte det seg en mulighet: At vi var så heldige at noen hadde muligheten til å ta kunnskapsprøven for skjenkebevilling i rekordfart. Denne prøven har vært klubbens krav for å være skjenkevakt.

Det sier seg selv at vi ikke kan belage oss på en kombinasjon av flaks og at folk bruker en hel helg på å lese til en prøve for å redde en fest.

Tiden etter COVID-gjenåpning da arrangementer nærmest fylte seg selv er forbi. Etter å ha sett mange fester falle gjennom over lang tid, mener vi at det er på tide å bryte denne trenden og prøve noe nytt. Tingen er, det står ikke på innsatsen til de som har vært involvert i fester til nå. Det er mer at organiseringen fra foreningen sin side har gjort det vanskelig å få fokusert nok på festene på riktig tidspunkt i forveien. For med en stor forening er det lett for at vi alle har blitt veldig opptatt med andre viktige oppgaver, og plutselig kan ikke festene få så mye fokus som de fortjener for å alltid tiltrekke seg nok deltakere. Kombinert med dyrtid og at vi har mange andre arrangementer, er det desto viktigere å skille seg ut med kule fester folk prioriterer å dra på.

Ny organisering av fester

Vi vil endre måten festene våre blir organisert på. Før et festarrangement kan settes på kalenderen, må det være én eller flere arrangører som tar ansvar for planlegging, promotering og gjennomføring. Dette sikrer at vi lander forpliktelsene i riktig rekkefølge, og at vi både får nødvendig oppmerksomhet og engasjement rundt arrangementet. Vi har snakket med flere som har mye erfaring med arrangering av fester både innenfor og utenfor organisasjonen, og det er konsensus rundt at dette er veien å gå.

Noe vi også vurderer å prøve er å ha enkelte fester på fredager, siden fredag kveld ser ut til å være mindre opptatt i folks kalendere. Da har man også en hel dag på å komme seg før man skal i kirken på søndag.

Endringer rundt ansvarsvakter og skjenkeansvarlige

Vi jobber også med et prosjekt for å gjøre ordningene rundt ansvarsvakter og skjenkeansvarlige mindre ressurskrevende, mindre sårbare og mer fleksible. Et mål er å sikre at disse ikke utgjør en flaskehals for våre egne arrangementer. Det er allerede gjort en del arbeid rundt skjenk, for å få bedre oversikt over handlingsrommet lovverket gir oss, samtidig som vi fortsatt sikrer en praksis som tar sikte på å alltid gjøre skjenkekontrollørene blide.

Et første steg har vært å åpne for at også Salutt-kurs kvalifiserer til å være skjenkeansvarlig, for å gjøre det hakket mer tilgjengelig mens vi samtidig ser på å utvikle fullverdig intern opplæring.

Vi tar gjerne i mot hjelp

For å raskere komme noen vei med dette, ønsker vi gjerne å komme i kontakt med medlemmer som ønsker å bidra på en eller flere måter:

  • Arrangere fester. Vi kan bidra med mye rundt, men trenger en hånd fra de som kan være primus motor for å gjøre festene attraktive.
  • Være ansvarsvakt på arrangementer (fortrinnsvis erfarne medlemmer/frivillige og tidligere styremedlemmer, inntil vi får i stand opplæring). 
  • Være med å få opp og organisere gruppe for ansvarsvakter, og få opp intern opplæring for å utvide antallet tilgjengelige ansvarsvakter.
  • Være skjenkeansvarlig (vi sponser Salutt-kurs eller kunnskapsprøve for skjenkebevilling, som er et krav for skjenkeansvarlige pr. i dag). Vi kan også sponse opplæringsmateriell ved behov.
  • Delta i arbeidet med å endre og forbedre ordningene for ansvarsvakter og skjenkeansvarlige, og etablere intern opplæring rundt skjenk for å gjøre det lettere å utvide antallet tilgjengelige skjenkeansvarlige.

Ta gjerne kontakt med oss på styret@oslobdsm.no hvis du ønsker å bidra.

Med vennlig hilsen
Silvester og KinKai90
Leder og nestleder, Oslo BDSM